بچه گربه شیر خوار

در این پست می خوام اطلاعات بسیار مهم و حیاتی در رابطه با دوران شیرخوارگی بچه گربه ها در اختیار شما قرار بدهم.

خیلی از دوستان به من مراجعه می کنند و می گویند که بچه گربه شیرخوار یا بچه گربه 15 روزه یا بچه گربه 1 ماهه می خواهیم و نگرانی شان از این هست که اگر سن بچه گربه بیشتر از این باشه به آنها عادت نخواهد کرد و اجتماعی نمی شود. چند نکته بسیار ضروری در این مسله وجود داره که خواهش می کنم با دقت توجه کنید:

اول این که در تمام کتاب های مربوط به دامپزشکی نوشته شده که بچه گربه ها بین 6 تا 8 هفته اول زندگی حتما باید از شیر مادر تغذیه کنند.  زمانی که یک بچه گربه مادر دارد ما نباید اصرار کنیم که خودمون می خواهیم بهش شیر بدهیم. چرا که شیر گاو اصلا چایگزین مناسبی برای شیر گربه نیست و فقط زمانی که بچه گربه مادر خود را از دست داده به ناچار از این چایگزین استفاده می کنیم.

در شیر مادر گربه اسید آمینه ای به نام تورین وجود داره که برای رشد قلب بینایی و سلامتی بچه گربه بسیار ضروری است. علاوه بر آن ضرورت خوردن شیر مادر برای بچه گربه ها برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار واجب و لازم است.

نکته بعدی که بسیار حایز اهمیت هست این است که بچه گربه شیر خوار بسیار حساس است. مادر هایی که واکسیناسیون سر موقع دارند می توانند ایمنیت مادری از طریق شیر برای ویروس های کشنده برای بچه گربه های خود درست کنند ( تا قبل از 45 روزگی ). در صورتی که بچه گربه از شیر مادر محروم شود این مطلب بسیار مهم را نیز از دست خواهد داد که می تواند به قیمت جان او تمام شود.

در ضمن بجه گربه ها وقتی که در حال شیر خوردن از مادرشان هستند توسط مادر تمیز خواهند شد. توجه داشته باشید که بچه گربه ها تا قبل از یک ماهگی تقریبا حتی قادر نیستند به تنهایی دفع ادرار و مدفوع داشته باشند. و این امر با کمک مادرشان انجام می شود. حال اگر شما بچه گربه را از مادر چدا کنید این وظیفه  نیز به عهده خود شما خواهد بود. طی این دوران بچه گربه بسیاری چیز ها از مادر خود خواهد آموخت و قطعا با بودن در کنار مادر و خواهر و برادرهایش خیلی اجتماعی تر و مهربان خواهد بود.

پس نگران این نباشید که به شما عادت نخواهد کرد. بلکه هر چه بچه گربه در مکانی دور از استرس و در کنار و آغوش مادر تا دو ماهگی را طی نماید گربه سلامت تر خوش اخلاق تر و اجماعی تری خواهد بود.